قبل از اینکه از روشهای مبارزه با موریانه صحبت کنیم بهتراست با انواع موریانه آشنا شویم


انواع موریانه:

  • دسته اول :

موریانه های زمینی یا subterranean termites

این گونه از موریانه ها در زمین های مرطوب و نزدیک سطح زمین زندگی میکنند. کلونی آنها حدود 2 ملیون موریانه را شامل میشود. کانالهای گلی که توسط آنها ایجاد میشود آنها را در برابر نور و هوای آزاد محافظت میکند. آنها مخرب ترین نوع در منزل هستند.

  • دسته دوم :

موریانه چوب مرطوب Dampwood termites

به چوبهایی با رطوبت بالا نفوذ میکنند. از نظر اندازه از سایر موریانه ها بزرگ تر هستند. به دلیل اینکه رطوبت چوب منازل زیاد نیست به ندرت در منازل دیده میشوند . پس چوب های مرطوب را دور از منزل نگه دارید

  • دسته سوم :

موریانه چوب خشک یا Drywood termites

برخلاف موریانه های زیرزمینی نیاز به تماس با زمین ندارند. اغلب در سقف و دیوار چوب لانه ایجاد میکنند. با این که به رطوبت نیاز ندارند ولی اعلب درچوب های نزدیک به رطوبت یافت میشوند. موریانه های دیگری هم داریم که از توضیح دادن راجع به آنها صرف نظر میکنیم مانند موریانه های فورماسان Formosan termites و موریانه های مخروطی یا canehead Termites

حال از کجا مطمعن شویم که محلی آلوده به موریانه هاست؟
چندین نشانه وجود دارد که خدمتتان ارائه میدهیم

* مشاهده تعداد زیادی موریانه بالدار( با مورچه بالدار اشتباه نشود)

*کانالهای گلی روی دیوار و یا وسایل

*چوب صدمه دیده یا خورده شده(آثار گل هم دیده شود)

*بالهای کنده شده موریانه های بالدار نزدیک در و پنجره ها

*چوبی که پوک شده است.

* مشاهده توده ها و کانالهای گلی نزدیک وسایل پوبی پوک

 

بهترین روش مبارزه با موریانه:

سمپاشی موریانه : توجه داشته باشید که اکثرست موریانه های ایران از نوع موریانه های زیرزمینی هستند به ندرت در برخی شهر ها مانند بندرعباس موریانه های پوب خشک در ساختمان ها و سقف ها دیده شده‌اند. موریانه های زیرزمینی براساس تحقیقات دانشمندان ممکن است تا حدود 50 متر از کلونی خود دور شوند . پس اگر در منزلی موریانه مشاهده میشود میتوان آن منزل را مرکز دایره ای به شعاع 50 منر در نظر گرفت که کلونی موریانه های درون منرل را در آن محدوده قرار دارد. فضای بسیار گسترده ای پیش روی ماست. پس پیدا کردن ملکه و کلونی میتواند کار بسیار سخت و غیر ممکنی باشد.

حال تصور کنید شما در منزلتان سمپاشی میکنید آیا چند درصد امید هست که سم شما دقیقا روی سر کلونی ریخته شود . حتی اگر زیر منزل شما باشد آیا سم شما به اندازه‌ی کافی در خاک نفوذ میکند ؟؟؟

به این دلیل است که سمپاشی هرگز روش ریشه کنی دائمی موریانه حساب نمیشود اما میتواند فضای زیر منزل را برای تردد موریانه ها ناامن کند.

تا زمانی که سم استفاده شده در پایه‌ها و زیر ساختمان بی اثر نشده موریانه ها از منزل دوری میکنند و به محض بی اثر شدن سم (که متاسفانه بسیاری از همکاران ما و یا حتی هود مردم از سموم بی کیفیت و تقلبی استفاده میکنند) موریانه ها مجددا فرصت پیدا میکنند تا وارد منزل شوند

پس اگر دنبال ریشه کنی موریانه ها هستید از روش های سمپاشی استفاده نکنید . توضیه شرکت سمپاشی تضمینی آریا روش دوم یعنی طعمه گذاری موریانه میباشد.

2 – طعمه گذاری موریانه Termite baiting

به روش ریشه کتی قطعی موریانه رسیدیم. جایی که ما طعمه های مهندسی شده IGR (کنترل کننده رشد حشرات ) را برای فریب دادن موریانه‌ها در مسیر آنها قرار میدهیم. طعمه‌ها به طوری طراحی شده اند که برای مدتی آنها متوجه سمی بودن آن نمیشوند و به خوردن طعمه ادامه میدهند.

موریانه های کارگر موظفند غذاهای یافت شده را در بدن خود نگه داشته و در مسیر برگشت به کلونی به موریانه های گرسنه ، نوزادان و در نهایت به ملکه برسانند.

مجموعه افراد کلونی به مرور زمان به طعمه آلوده میشوند و جهت کلونی در طی پند ماه کاهش فرایابد.

طعمه ها درون باکسی قرار میگیرند باکس ها دو نوع هست.
1- باکسهای زیرزمینی که در زمینهای اطراف منزل( اغلب ویلایی) کاشته میشوند.

2- باکسهای دیواری : که بر روی دیوار و کف و سقف منازل در موقعیت های آلوده به موریانه نصب میشوند.

*طعمه درون باکسی باید مرتب بازدید شود تا در صورت تمام شدن طعمه دوباره طعمه ی تازه قرار گیرد 

طعمه گذاری تا زمانی که موریانه ها به درون باکس رفت و آمد دارند ادامه دارد.